Veelgestelde vragen

We helpen graag bij het beantwoorden van uw vragen. Bekijk de antwoorden op veel gestelde vragen of neem contact met ons op.

Algemene vragen

Er zijn een paar grote energieleveranciers, die vanuit hun eigen naam bellen om nieuwe klanten te werven. Echter, de meeste ongewenste telefoontjes omtrent uw energiezaken zijn afkomstig van callcenters. Callcenters zijn vaak tussenpartijen, bemiddelingsbureaus die niet in dienst zijn van één bepaalde energieleverancier. Callcenters bellen meestal vanuit hun eigen naam, dus niet uit naam van een energieleverancier. De meeste callcenters werven klanten voor meerdere energieleveranciers tegelijk. Veel consumenten denken dat ze de hele tijd door één bedrijf of één energiemaatschappij worden gebeld, maar dat is dus meestal niet het geval.

Een callcenter krijgt voor het aanbrengen van een klant een vergoeding van een energieleverancier. Dat is best logisch, want zij verrichten sales werkzaamheden om klanten te werven. Hoe meer mensen een callcenter belt, hoe groter de kans dat ze meer klanten kunnen laten overstappen. En hoe meer klanten een callcenter aanbrengt bij een energieleverancier, hoe meer een callcenter verdient. Wanneer u geen overstap maakt, verdient het callcenter in de meeste gevallen niets. Bellen en consumenten laten overstappen van de ene naar de andere energieleverancier is het verdienmodel van een callcenter.

Er zijn meer dan 40 callcenters die allemaal onafhankelijk van elkaar bellen over energie. Zo kunt u vandaag overstappen via callcenter A en morgen wordt u gebeld door callcenter B. Die wilt dat u overstapt naar weer een andere energieleverancier. Callcenter B weet echter niet dat u gisteren al gebeld bent door callcenter A. Dat u gisteren al een goed contract heeft afgesloten via callcenter A, daar heeft callcenter B weinig boodschap aan. Callcenter B wilt dat u via hen een overstap maakt, want dan pas ontvangt callcenter B een vergoeding van een energieleverancier. Wanneer u dus geen overstap maakt via callcenter B, verdient dit callcenter niets.

Zo zijn er tientallen callcenters die u bellen en zullen blijven bellen om u alsnog te laten overstappen. Praktisch gezien kunt u zo iedere maand overstappen van energieleverancier. Dit kan negatieve financiële gevolgen voor u hebben.

Vanaf 1 juni 2023 geldt de nieuwe vorm van opzegvergoeding. Dit geldt voor vaste energieovereenkomsten die zijn afgesloten op 1 juni 2023 of daarna. De opzegboete is gelijk aan het verlies dat uw energieleverancier maakt omdat u het contract niet uitzit.  Hoe eerder u uw contract opzegt, hoe meer (voor u ingekochte) energie er nog over is en hoe hoger de opzegboete.


Energieleveranciers berekenen de overstapboete als volgt:

Voor stroom: (huidige kale leveringstarief per kWh – referentietarief) x het aantal kWh dat u nog zou afnemen volgens uw contract. Het referentietarief is de prijs bij uw huidige leverancier als u nu een overeenkomst afsluit.

Voor gas: (huidige kale leveringstarief per m³- referentietarief) x de hoeveelheid m³ die u nog zou afnemen volgens uw contract.


Voorbeeld

Voor stroom: u heeft een contract waarbij u stroom afneemt voor € 0,50 per kWh. Tijdens de looptijd zou u van het contract 2500 kWh afnemen. Na een jaar heeft u 1000 kWh gebruikt en u stapt over. Uw oude leverancier rekent nu voor nieuwe klanten € 0,40 per kWh. Uw opzegboete voor stroom is dan als volgt:

(Afgesproken prijs – huidige prijs) x (nog overige kwh) = (€ 0,50 – € 0,40) x (2500 – 1000)

Opzegboete voor stroom is: € 0,10 x 1500 = € 150,-

Voor gas: volgens uw contract neemt u 1200 m³ gas af tegen € 1,40 per kuub. Uw oude leverancier rekent nu voor nieuwe klanten per kuub gas € 1,10. Uw heeft 500 kuub gas gebruikt en dus nog 700 over.

(Afgesproken prijs – huidige prijs) x (nog overige kubieke meters) = (€ 1,40 – € 1,10) x (1200 – 500)

Opzegboete voor gas: € 0,30 x 700 = € 210,-

De totale opzegboete is: € 150 (stroom) + € 210 (gas) = € 360,-

Of u uw termijnbedrag het beste kunt verhogen of niet, ligt aan uw situatie. Als u een vast contract hebt, staat uw tarief vast tot het einde van uw energiecontract. De stijging van de energietarieven heeft dan geen invloed op uw huidige tarieven of termijnbedrag. Als uw energieverbruik is toegenomen, dan is het wel verstandig om uw termijnbedrag te wijzigen om te voorkomen dat u moet bijbetalen op uw jaarnota.

Als u uw vaste contract verlengt of over gaat naar een variabel contract, krijg u nieuwe tarieven. Zijn deze nieuwe tarieven bijvoorbeeld hoger dan uw huidige tarieven? Dan is het verstandig om uw termijnbedrag te verhogen.

Als u een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kunt u als u spijt krijgt uw aankoop ongedaan maken. U hoeft geen reden op te geven. De nieuwe energieleverancier moet u informeren over de bedenktijd. Hebt u een energiecontract getekend, maar hebt u zich bedacht? Annuleren bij de nieuwe energieleverancier kan zowel telefonisch als per e-mail.

Vaste leveringskosten voor energie worden in de volksmond ook wel vastrecht genoemd. De vaste leveringskosten voor energie zijn een soort van abonnementskosten voor het afnemen van energie, bijvoorbeeld administratiekosten. Dit zijn kosten die onafhankelijk zijn van de hoeveelheid stroom en/of gas die u van een energieleverancier afneemt. Vaste leveringskosten variëren tussen energieleveranciers.

Bij Nutsondersteuning Nederland werken we met automatische incasso. Dit is een makkelijke manier om te betalen. U machtigt ons om de termijnbedrag automatisch te incasseren van uw rekening. Wij zullen de termijnbedragen elke laatste vrijdag van de maand van uw rekeningnummer afschrijven.