Nieuwe regels voor opzegvergoeding van energiecontracten

Heeft u een energiecontract voor 1, 3 of misschien wel 5 jaar afgesloten? Op het moment dat u een contract tussentijds opzegt, moet u vaak een opzegvergoeding of overstapboete betalen. Op 1 juni 2023 zijn de regels omtrent de hoogte van de opzegvergoeding gewijzigd. Hieronder bespreken wij wat er veranderd is in de regels.

CONTRACTEN DIE VÓÓR 1 JUNI 2023 ZIJN AFGESLOTEN

De hoogte van uw opzegvergoeding hangt af van uw huidige energiecontract. Het is belangrijk hoe lang voor de einddatum u uw contract opzegt.

Voorbeeld

U heeft een driejarige overeenkomst voor gas en stroom en zegt het 3 maanden na de startdatum op. U heeft dan nog langer dan 2,5 jaar te gaan. U  krijgt een opzegboete van uw huidige energieleverancier van € 250,- euro (€ 125,- euro voor gas en € 125,- voor stroom). In de tabel hieronder ziet u de hoogte van opzegvergoeding  per product voor energieovereenkomsten die zijn afgesloten vóór 1 juni 2023.

CONTRACTEN DIE NÁ 1 JUNI 2023 ZIJN AFGESLOTEN

Vanaf 1 juni 2023 geldt de nieuwe vorm van opzegvergoeding. Dit geldt voor vaste energieovereenkomsten die zijn afgesloten op 1 juni 2023 of daarna. De opzegboete is gelijk aan het verlies dat uw energieleverancier maakt omdat u het contract niet uitzit. De energieleverancier heeft gas en stroom ingekocht, die u dan niet meer afneemt. De leverancier blijft zitten met ongebruikt gas en stroom.

Hoe eerder u uw contract opzegt, hoe meer (voor u ingekochte) energie er nog over is en hoe hoger de opzegboete. Doordat in de nieuwe situatie het verlies voor de leverancier bij een overstap vergoed wordt, worden zij gestimuleerd om weer vaste energiecontracten aan te bieden van 1 of 3 jaar.


Energieleveranciers berekenen de overstapboete als volgt:

Voor stroom: (huidige kale leveringstarief per kWh – referentietarief) x het aantal kWh dat u nog zou afnemen volgens uw contract. Het referentietarief is de prijs bij uw huidige leverancier als u nu een overeenkomst afsluit.

Voor gas: (huidige kale leveringstarief per m³- referentietarief) x de hoeveelheid m³ die u nog zou afnemen volgens uw contract.

 

Voorbeeld

Voor stroom: u heeft een contract waarbij u stroom afneemt voor € 0,50 per kWh. Tijdens de looptijd zou u van het contract 2500 kWh afnemen. Na een jaar heeft u 1000 kWh gebruikt en u stapt over. Uw oude leverancier rekent nu voor nieuwe klanten € 0,40 per kWh. Uw opzegboete voor stroom is dan als volgt:

(Afgesproken prijs – huidige prijs) x (nog overige kwh)(€ 0,50 – € 0,40) x (2500 – 1000); opzegboete voor stroom is: € 0,10 x 1500 = € 150,-

Voor gas: volgens uw contract neemt u 1200 m³ gas af tegen € 1,40 per kuub. Uw oude leverancier rekent nu voor nieuwe klanten per kuub gas € 1,10. Uw heeft 500 kuub gas gebruikt en dus nog 700 over.

(Afgesproken prijs – huidige prijs) x (nog overige kubieke meters)(€ 1,40 – € 1,10) x (1200 – 500); opzegboete voor gas: € 0,30 x 700 = € 210,-

De totale opzegboete is: € 150 (stroom) + € 210 (gas) = € 360,-

VOORKOM EEN HOGE OPZEGBOETE

Zoals u ziet in het voorbeeld hierboven, kunnen de opzegboetes met de regels van 1 juni 2023 hoger zijn tegenover opzegboetes van vóór 1 juni 2023. Op het moment dat de nieuwe energieleverancier de opzegboete niet vergoedt, is het van belang om goed uit te rekenen of de eventuele besparing via een overstap opweegt tegenover de hoogte van de opzegvergoeding die uw oude leverancier in rekening brengt.

Geen opzegvergoeding

Hoe dichter de tarieven van uw energieovereenkomst en referentietarieven (tarieven van uw oude leverancier op het moment van uw overstap) bij elkaar liggen, hoe lager de opzegboete is. Op het moment dat energie duurder (het referentietarief is hoger) is geworden, kunt u ook overstappen. In dat geval maakt de energieleverancier geen verlies. U betaalt dan geen opzegvergoeding, maar in deze situatie is het meestal niet verstandig om over te stappen.

MEER WETEN?

Wilt u meer weten over de regels omtrent de opzegvergoeding? Heeft u een goed lopende energieovereenkomst en heeft u bewust of onbewust een nieuwe, minder voordelige energieovereenkomst afgesloten? Neem dan contact op met onze klantenservice. We zijn telefonisch bereikbaar op maandag t/m vrijdag tussen 10:00 en 17:00 uur.