Constant gebeld door andere energiemaat­schappijen?

Constant gebeld door andere energiemaatschappijen?

De vraag die wij van onze klanten vaak te horen krijgen is: hoe kan het dat ik constant word gebeld door andere energiemaatschappijen?

DOOR WIE WORD IK GEBELD?

Er zijn een paar grote energieleveranciers, die vanuit hun eigen naam bellen om nieuwe klanten te werven. Echter, de meeste ongewenste telefoontjes omtrent uw energiezaken zijn afkomstig van callcenters. Callcenters zijn vaak tussenpartijen, bemiddelingsbureaus die niet in dienst zijn van één bepaalde energieleverancier. Callcenters bellen meestal vanuit hun eigen naam, dus niet uit naam van een energieleverancier. De meeste callcenters werven klanten voor meerdere energieleveranciers tegelijk. Veel consumenten denken dat ze de hele tijd door één bedrijf of één energiemaatschappij worden gebeld, maar dat is dus meestal niet het geval.

WAAROM WORD IK ZO VAAK GEBELD?

Een callcenter krijgt voor het aanbrengen van een klant een vergoeding (commissie) van een energieleverancier. Dat is best logisch, want zij verrichten sales werkzaamheden om nieuwe klanten te werven. Hoe meer mensen een callcenter belt, hoe groter de kans dat ze meer klanten kunnen laten overstappen. En hoe meer klanten een callcenter aanbrengt bij een energieleverancier, hoe meer een callcenter verdient. Wanneer u geen overstap maakt, verdient het callcenter in de meeste gevallen niets. Bellen en consumenten laten overstappen van de ene naar de andere energieleverancier is het verdienmodel van een callcenter.

Er zijn meer dan 40 callcenters die allemaal onafhankelijk van elkaar bellen over energie. Zo kunt u vandaag overstappen via callcenter A en morgen wordt u gebeld door callcenter B. Die wilt dat u overstapt naar weer een andere energieleverancier. Callcenter B weet echter niet dat u gisteren al gebeld bent door callcenter A. Dat u gisteren al een goed energiecontract heeft afgesloten via callcenter A, daar heeft callcenter B weinig boodschap aan. Callcenter B wilt dat u via hen een overstap maakt, want dan pas ontvangt callcenter B een vergoeding van een energieleverancier. Wanneer u dus geen overstap maakt via callcenter B, verdient dit callcenter niets.

Zo zijn er tientallen callcenters die u bellen en zullen blijven bellen om u alsnog te laten overstappen. Praktisch gezien kunt u zo iedere maand overstappen van energieleverancier. Dit kan negatieve financiële gevolgen voor u hebben.

GEBRUIKMAKEN VAN HET RECHT VAN VERZET

Door gebruik te maken van het Recht van Verzet mag een bedrijf u niet langer benaderen. Daarbij geeft u tijdens het gesprek aan dat u door de desbetreffende organisatie of callcenter niet meer gebeld wilt worden. Zelfs als u door twee van de 40 callcenters uit hun belbestand(data) wordt verwijderd, dan zijn er nog steeds (ongeveer) 38 andere callcenters die daar niets van af weten. Deze zullen u blijven bellen.

Bel-me-niet-register

Jammer genoeg houden de meeste callcenters zich niet aan Recht van Verzet, net als dat ze zich niet aan het Bel-me-niet-register hielden. Het Bel-me-niet-register heeft niet echt gewerkt en is sinds 1 juli 2021 opgeheven.

SINDS JUNI 2023 VAKER GEBELD?

Vanaf 1 juni 2023 geldt een nieuwe vorm van opzegvergoeding. Dit geldt voor vaste energieovereenkomsten die zijn afgesloten op 1 juni 2023 of daarna. De opzegboete is gelijk aan het verlies dat uw energieleverancier maakt, omdat u het contract niet uitzit. Leveranciers worden gestimuleerd om weer vaste energiecontracten aan te bieden van 1 of 3 jaar. In de nieuwe situatie wordt het verlies voor de leverancier bij een overstap vergoed.

Tot juni 2023 boden de meeste energieleveranciers geen vaste contracten van 1 of 3 jaar aan. Voor de meeste callcenters viel niets te verdienen, omdat ze zo geen klanten konden werven voor energieleveranciers. Omdat energieleveranciers sinds juni 2023 weer vaste contracten aanbieden, zullen callcenters u weer vaker bellen om u te laten overstappen.

MEER WETEN?

Heeft u zelf vragen omtrent uw energiezaken? We zijn telefonisch bereikbaar op maandag t/m vrijdag tussen 10:00 en 17:00 uur.