Wat zijn de gevolgen van een ongewenste overstap?

Wat zijn de gevolgen van een ongewenste overstap?

Tienduizenden consumenten per jaar stappen over naar een andere energieleverancier. Het gaat gelukkig vaak goed. Consumenten ervaren zowel financiële als andere voordelen, bijvoorbeeld in de vorm van betere klantenservice. In deze nieuwsbrief geven wij aan wat de gevolgen kunnen zijn van een ongewenste (verkeerde) overstap. Constant gebeld worden door diverse callcenters kan er namelijk voor zorgen dat u een ongewenste overstap maakt naar een andere energieleverancier.

GEVOLGEN VAN EEN ONGEWENSTE / VERKEERDE OVERSTAP

Een overstap maken van een energieleverancier terwijl u dat niet wilt, het kan vervelend zijn. U kunt veel tijd en energie kwijt zijn om uit te zoeken wat er gebeurd is. Naast stress, tijd en energie zijn er een aantal praktische en financiële gevolgen van een ongewenste, verkeerde overstap van energieleverancier:

1. Slechte klantenservice

2. Duurdere energieovereenkomst

3. Geen opzegvergoeding.

Met de juiste hulp en ondersteuning is dit te voorkomen. Onder het kopje Wat wij doen kunt u wat uitgebreider informatie teruglezen over hoe wij u ondersteunen.

1. SLECHTE KLANTENSERVICE

Sommige leveranciers hebben een slecht bereikbare klantenservice. Als u een simpele vraag heeft over bijvoorbeeld uw termijnbedrag, moet u soms wel 15 minuten wachten voordat u iemand aan de lijn heeft. Een nieuwe energieleverancier levert niet altijd dezelfde service. Er zijn zelfs energieleveranciers die helemaal ‘geen klantenservice’ hebben. Uw vragen worden dan via een app of een online chatrobot beantwoord. Niet iedereen is digitaal vaardig genoeg om met zo’n app of chatrobot om te gaan. Naast kostenbesparing door een overstap is goede klantenservice een belangrijke factor bij de keuze voor een leverancier. Veel klanten geven daarom ook voorkeur aan een energieleverancier die goed bereikbare klantenservice heeft.

2. DUURDERE ENERGIEOVEREENKOMST

Een ongewenste overstap op een dure energieovereenkomst kan zorgen voor negatieve financiële gevolgen. Uw maandlasten voor energie gaan hierdoor omhoog.

Voorbeeld

Wij zien vaak consumenten een overstap maken op basis van hun termijnbedrag. U betaalt nu 250 euro per maand en krijgt een overeenkomst opgestuurd met een termijnbedrag van 190 euro. Dat klinkt beter, waardoor u de overstap maakt. Dit kan goed gaan, maar wat vaak gebeurt is dat er op de overeenkomst een lager energieverbruik is aangehouden dan u werkelijk verbruikt. Hierdoor zult u aan het eind van het jaar moeten bijbetalen.

Veel energieleveranciers sturen u gelukkig na de overeenkomst een bevestiging met het daadwerkelijke termijnbedrag. Hier is meestal een herberekening gedaan, waardoor u een overeenkomst te zien krijgt met het daadwerkelijk gemiddelde verbruik van de afgelopen jaren. De kans dat u moet bijbetalen bij de jaarrekening is dan een stuk kleiner. Jammer genoeg doen niet alle leveranciers zo’n herberekening. Daarnaast geven veel consumenten vaak al akkoord op een eerste offerte. Ze kijken daarna niet meer naar de herberekening, die pas een aantal dagen later binnenkomt.

TIP

Stap niet over door alleen te kijken naar uw nieuwe termijnbedrag bij een offerte van een callcenter. Vergelijk de prijs per kWh (stroom), per kuub (gas) en het vastrecht van uw huidige energiecontract met een nieuw aanbod.

3. GEEN OPZEGVERGOEDING

Heeft u een energiecontract voor 1, 3 of misschien wel 5 jaar afgesloten? Op het moment dat u een contract tussentijds opzegt, moet u vaak een overstapboete betalen. De opzegboete voor contracten van vóór 1 juni 2023 is maximaal 250 euro. Op contracten ná 1 juni 2023 kunt u een veel hogere opzegboete krijgen, oplopend tot bijvoorbeeld 350 of 600 euro. Lees onze nieuwsbrief over de nieuwe regels voor opzegvergoeding van energiecontracten hier terug.

Wettelijke bedenktijd: op tijd annuleren

Op dit moment komen wij niet veel energiecontracten tegen die een compensatie opzegvergoeding hebben. Als uw oude energieleverancier bij een overstap een opzegboete in rekening brengt, dan komt dit voor uw eigen rekening. In dit geval kunt u de overeenkomst binnen uw bedenktijd van 14 dagen annuleren. Het is van groot belang dat u de nieuwe overeenkomst annuleert bij de energieleverancier zelf en niet alleen bij het callcenter of tussenpartij die u het aanbod heeft gedaan.

MEER WETEN?

Heeft u vragen omtrent uw energiezaken? We zijn telefonisch bereikbaar op maandag t/m vrijdag tussen 10:00 en 17:00 uur.